Wirtualny znaczy realny. Akcja specjalna Interii i NASK

Interia chce, żeby internet był bezpiecznym narzędziem oraz źródłem wiedzy i rozrywki dla jak najszerszego grona odbiorców. Dlatego razem z państwowym instytutem badawczym NASK przygotowuje kampanię specjalną pt. "Wirtualny znaczy realny".

Drodzy Użytkownicy, pamiętacie życie bez internetu? Kiedy wiadomości można było przeczytać tylko w gazecie? Kiedy listy wrzucało się do czerwonej skrzynki? My pamiętamy. Wtedy zaczynaliśmy.

Wystarczyło zaledwie dwadzieścia lat, by globalna sieć, do której dostęp był dobrem ekskluzywnym, stała się chlebem powszednim dla rzeszy Polaków. Interia całe te dwie dekady spędziła w centrum zdarzeń. Jesteśmy świadomi, jak potężnym narzędziem jest internet. Ile daje możliwości. Jak można się dzięki niemu rozwijać. Że to skarbnica wiedzy i rozrywki. Jednocześnie - ile może nieść ze sobą zagrożeń.

Reklama

Doświadczenia zdobywamy od lat, będąc na pierwszej linii frontu. Działamy dla internautów i dzięki internautom. Teraz chcemy się naszą wiedzą z Tobą, Drogi Użytkowniku, podzielić.

Razem z państwowym instytutem badawczym NASK, który specjalizuje się w cyberbezpieczeństwie, przygotowaliśmy projekt specjalny pt. "Wirtualny znaczy realny". Trudno dziś bowiem rozgraniczyć świat internetu od realnego świata. To, co dzieje się w "wirtualu" ma bezpośrednie przełożenie na naszą codzienność. Przelew on-line faktycznie uszczupla nasze konto, zarejestrowanie nowo narodzonego dziecka on-line ma wiążącą moc prawną. A hejtowane w sieci dzieci popełniały samobójstwa.

W ramach akcji "Wirtualny znaczy realny", prowadzonej przez Interię wspólnie z NASK, skoncentrujemy się na trzech obszarach tematycznych:

·       Cyberbezpieczeństwo i zagrożenia w sieci

·       Wykluczenie cyfrowe osób starszych

·       Hejt w sieci

Postaramy się w prosty sposób odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, by nasza obecność w internecie była jak najbezpieczniejsza. Hakerzy wymyślają coraz to nowe sposoby, by kraść naszą tożsamość i włamywać się na konta bankowe. Ale nie jesteśmy bezbronni - ważne, żeby ostrożność weszła w nawyk. Pokażemy krok po kroku, jak zadbać o cyberbezpieczeństwo. Odczarujemy wciąż nieznane dla wielu internautów pojęcia, jak certyfikat ssl, szyfrowanie czy uwierzytelnianie danych. Zadbamy też o dzieci. W końcu najmłodsze pokolenie Polaków nie zna już świata bez internetu, a często - niestety - maluchy są zostawione w sieci same sobie. Porozmawiamy z ekspertami. Damy praktyczne wskazówki, jak edukować medialnie.

Z drugiej strony jest pokolenie seniorów, którzy - choć coraz częściej korzystają z dobrodziejstw nowych technologii - wciąż w znakomitej większości są technologicznie wykluczeni. Powodem może być ubóstwo materialne, czy miejsce zamieszkania, gdzie brak odpowiedniej infrastruktury. Zdarza się jednak, że mimo dostępności odpowiednich technologii seniorzy mają opory przed korzystaniem z internetu. "Bo jak się za to zabrać? Przecież to czarna magia". W rzeczywistości nie trzeba być sędziwym staruszkiem, by mieć opory przed wejściem w świat internetu. Nic dziwnego - rozwój sieci jest tak dynamiczny, że może przerażać.

A przecież internet to szereg realnych udogodnień, które mogą znacznie poprawić komfort życia seniora i być źródłem niezależności i samodzielności. Można zamówić zakupy z dostawą po drzwi - nawet na czwarte piętro bez windy, zarejestrować się w przychodni albo zamówić wizytę domową, rozliczyć podatek czy po prostu utrzymywać kontakt z bliskimi, nawet jeśli mieszkają po drugiej stronie globu. Tylko jak przekonać przedstawicieli starszego pokolenia do korzystania z internetu? Jak pomóc w zrobieniu pierwszego kroku?

W końcu hejt. Tragiczne skutki nasilającej się przemocy w sieci są do bólu realne. Eksperci alarmują, że obserwują coraz wyższy poziom agresji u dzieci, a te przecież nie są agresywne same z siebie - mają wzorce. Znajdują je m.in. w sieci, na portalach społecznościowych, w grach, filmach. Również poziom nienawiści w debacie publicznej bywa zatrważający. Jak się temu przeciwstawiać? Jakie możliwości daje nam polskie prawodawstwo? Będziemy szukać odpowiedzi na te pytania.

Celem projektu "Wirtualny znaczy realny" jest zwiększenie świadomości internautów na temat tego, jak działa globalna sieć i w jaki sposób światy realny i wirtualny przenikają się wzajemnie. Chcemy pomóc użytkownikom w  jeszcze lepszym odnalezieniu się w tej skomplikowanej rzeczywistości, dostarczyć im wiedzy i narzędzi, by mogli swobodnie korzystać z dobrodziejstw internetu, świadomie unikając niebezpieczeństw.

Uruchomiliśmy stronę wirtualnyznaczyrealny.interia.pl, gdzie zbieramy  artykuły na temat powyższe tematy. Materiały - teksty, wideo, infografiki, quizy - będziemy prezentować na stronie głównej naszego portalu. W mediach społecznościowych będzie można znaleźć nas pod hasztagiem #wirtualnyznaczyrealny.


INTERIA
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy